header-image.jpg

Hva er inkasso?

Settl gir alle bedrifter tilgang til gratis inkassotjenester. Du kan bli bruker og registrere sak hos oss på 5 minutter.

Hvordan?

Bli bruker

Dette betyr inkasso

Hva er egentlig inkasso?

Inkasso defineres av inkassoloven. Det er ingen krav til at det skal sendes en purring før inakssoprosessen starter, men det er lovbestemt at det må sendes et varsel om inkasso. Dette må gjøres på en forsvarlig måte. Dette er grunnen til at dette brevet stort sett blir sendt i posten og ikke på epost, som kan medføre risiko for at brevet ikke kommer frem til riktig person.

Etter at varselet om inkasso har forfalt starter inkasssoprosessen, nærmere bestemt inkasso.

Derfor bør ikke bedriften din ha for mange utestående beløp

Inndriving av forfalte pengekrav bør skje fortløpende slik at bedriften ikke har utestående beløp hos kundene lenge etter forfall. Dette går ut over bedriftens likviditet, og forplanter seg videre til ressurskrevende aktiviteter som tar fokus vekk fra kjernevirksomheten. .Har du ikke fått inn pengekravet til fristen, finnes det ulike metoder å drive inkasso på.

Dersom du velger å samarbeide med et inkassobyrå for å kreve inn utestående beløp, kan Settl bistå med  det. Videre skal vi ta deg gjennom hva inkasso er og hvordan en inkassoprosess ser ut.

Les mer: “Forbedre likviditet

Hva er en inkassoprosess?

Har du ett eller flere utestående beløp som kunden ikke har betalt innen fristen? For å komme i gang, må du registrere bruker til kundeportalen på nettsiden vår. Når det er gjort kan du umiddelbart registrere ditt krav. Det gjøres på tilsvarende måte som du betaler en regning i nettbanken. Spør oss også gjerne om integrasjoner.

Har du mange krav eller behov for skreddersøm vil den unike Settl plattformen mest sannsynlig kunne møte dine behov.

Vi kan starte innkrevingen 14 dager etter forfall. Det første vi gjør er å sende skyldner et inkassovarsel med et gebyr på 70 kroner som må betales innen 14 nye dager. Blir ikke dette betalt innen fristen, begynner selve inkassoprosessen. Inkassoprosessen starter med en betalingsoppfordring. Med oppfordringen tillegges skyldner også et  lett inkassosalær. Settl kan også renteberegne fra forfall på faktura. Disse forsinkelsesrentene beholder våre kunder.

Ved å la et profesjonelt inkassobyrå ta seg av inkasso for din bedrift, kan du fokusere på bedriftens kjernevirksomhet - vi tar oss av hele prosessen fra og med utsendelse av inkassovarsel. Vi vil følge opp inkassosaken med brev, telefon eller sms. Vi garanterer at det ringes på alle saker.

Hvis kravet fortsatt ikke er betalt 30 dager etter betalingsoppfordringen, vil det påløpe en betalingsanmerkning dersom skyldneren er en bedrift. Gjelder saken en privatperson, tar det noe lenger tid.

Dag 42 etter at betalingsoppfordringen er sendt påløper tungt salær som er det dobbelte av lett salær. Gebyrbelastningene varierer ut fra kravets størrelse og blir fastsatt av myndighetene.

 

Hva er forskjellen på en inkasso og purring?

En purring er enkelt forklart en påminnelse. Det er ingen formelle krav til hvordan mottar en påminnelse og den kan sendes dagen etter forfall.  Hvis du velger å legge på et gebyr er det annerledes. Da må det minimum gå 14 dager etter forfall før purringen kan sendes og den kan maksimalt utgjøre 10% av inkassosatsen..  Her er en huskeliste for deg som sender purring med gebyr.

  • Det har gått 14 dager fra forfall på faktura

  • Purringen har en betalingsfrist på 14 dager

  • Purringen blir sendt skriftlig dersom det ikke er mulig å sende den på en trygg måte elektronisk

  • Hele det forfalte beløpet står oppført

  • Det står beskrevet hva kravet gjelder - her er det mulig å bare referere til fakturanummer

Det er ingen krav til at det sendes purringer før saken sendes til Settl.

I noen tilfeller vil kunden være uenig i kravet, og da kan du som oftest ikke sende saken videre til inkasso. Her finnes det egne særregler på bør og må gjøre - dette kan vi i Settl bistå deg med.

Les mer: “Utestående fordringer

Når fordringen har gått videre til inkasso, eller til et inkassobyrå som Settl, vil vi sende en betalingsoppfordring med en betalingsfrist på 14 dager. Dersom kunden velger å ikke betale etter ytterligere påminnelser, kan saken gå videre til rettslig inndrivelse

Hvorfor Settl?

Settl er et selskap som er etablert av veteraner med mange års erfaring fra bransjen. Vi sitter på kompetansen som vil gi din bedrift et fortrinn i saker som omhandler utestående, forfalte fakturaer og pengekrav. Våre tjenester er helt kostnadsfrie, og ved å benytte deg av dem vil du ikke binde deg til noe.

Det tar kun fem minutter å registrere en bruker og din sak hos oss. Vi vil så følge saken din opp for deg, og gjennom vår kundeportal kan du hele tiden se hvor i prosessen vi er. På denne måten kan du fokusere på bedriftens kjernevirksomhet mens vi tar oss av inkassoprosessen. Vi opprettholder jevnlig kommunikasjon underveis, slik at du kan være trygg på at saken går riktig vei.

Vil du vite mer om oss? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat. Vi ser frem til å høre fra deg!

01

Tre grunner til at du vil like Settl inkassobyrå

Gratis inkasso
Gratis inkasso
En inkassotjeneste burde være gratis, uansett om kravet blir innfridd eller ikke. Dessverre så har mange fått erfare at gratis ikke alltid er gratis. Settl står inne for at du som kunde ikke vil oppleve noe annet. 
SMB
Lang erfaring
Settl er etablert av erfarne veteraner innen bransjen. Som kunde er du sikret samarbeid med en seriøs og profesjonell virksomhet.
money-icon@2x.png
Enkelt og raskt
Bli bruker og registrer din sak hos oss på 5 minutter. Vi gjør oppfølgingsjobben for deg, mens du kan følge med på saken digitalt og i sanntid.
Bli kunde
Hvem står bak Settl?
settl02.jpg
I dag finnes det omtrent 100 forskjellige inkassoselskaper i Norge, og blant disse er det mange ulikheter i kvalitet og seriøsitet. Vi er et selskap som er bygget på mange år med erfaring fra bransjen og som er rettet mot små og mellomstore bedrifter. Vi kan tilby markedets beste betingelser og vilkår, og vi har solid kompetanse og verktøy for å finne den beste løsningen i ulike saker. Hos oss er inkassoprosessen gratis, brukervennlig og vi gir kundene våre den oppfølgingen de forventer. Som kunde hos oss vil du få tilgang til din egen kundeportal hvor man enkelt kan registrere saker, finne oversikt og status, og kommunisere med saksbehandler. Vi kan også tilby et skreddersydd dashboard, der du vil få rådgivning, informasjon og tips, og  hvor du kan lære mer om inkasso. Vi tilbyr rådgivningstjenester der hver kunde får sin personlige rådgiver, i tillegg til en unik oppfølgingsprosess, og dette skiller oss ut fra de andre selskapene på markedet i dag. .

Hvordan kan vi være gratis?

1.png
Skyldnerbetaling
Salærer / Gebyrer som er lagt på saken
Hele ditt krav med renter
1.png
(Dette er oss)
1.png
(Dette er deg)
Bli kunde gratis

Noen gode kunder

VESTA_Final_24022017.png
"Tusen takk! Meget bra service! Veldig fornøyd! Anbefaler!"

- Juri Smirnov, Vesta AS

auto.png

"Profesjonell saksbehandling er viktig for oss som har faste kunder. Settl er både profesjonelle og gratis. Veldig bra!"

Svenn Arne Pedersen, Bodø Bilimport AS