header-image.jpg

Innfordring

Settl gir alle bedrifter tilgang til gratis inkassotjenester. Du kan bli bruker og registrere sak hos oss på 5 minutter.

Hvordan?

Bli bruker

Vanlige årsaker til at innfordring ikke fungerer

Lange betalingstider er krevende for bedrifter, og for å få inn betalinger til rett tid velger mange bedrifter å gi ansvaret for sine utestående fordringer til inkassoselskaper. Det kan være mange årsaker til at et utestående krav ikke blir betalt. Vanlige grunner er at kunden er treg med betalingen, har glemt kravet, ikke er i stand til å betale eller sier seg uenig i kravet. Uansett hva årsaken er, har du sikkert erfart at innfordring av utestående beløp kan være en krevende jobb. I en mindre bedrift er det som regel bare ansatt én økonomiansvarlig, og det kan bli mye ekstraarbeid på toppen av alt annet som skal gjøres.

At din skyldner ikke betaler får du ikke gjort så mye med, men ved hjelp av enkle grep kan du sørge for at innfordring av penger blir lettere å håndtere. For det første bør du ha gode rutiner for salg og innbetaling. Følg faste mønstre for innfordring, og vent aldri lenger enn 60 dager med å oversende uoppgjorte krav til inkasso. Skriv tydelige og dekkende avtaler for hva kunden kan forvente av ditt produkt eller dine tjenester, og få dem til å signere. På den måten har du en sterkere sak dersom det skulle oppstå en tvist i forbindelse med innfordring.

Når man driver med innfordring nytter det ikke å være snill eller raus. For mange kan det være vanskelig å finne en balanse mellom å være en forståelsesfull kundebehandler, og sette seg i en posisjon hvor man blir utnyttet. Dersom du opplever dette som vanskelig, kan et inkassobyrå hjelpe deg med innfordring av penger. Ved en rettslig pågang har et inkassobyrå ekspertisen som er nødvendig for å vurdere om det er lønnsomt å gå videre med saken. Hvis en skyldner sier seg uenig i innfordringen, er du nødt til å ta saken til forliksrådet. Det kan koste deg dyrt om du taper og må betale rettsomkostningene, så her må man avgjøre om kravet er verdt det.

 

Slik foregår innfordring av penger hos oss

Inndrivelse av fordringer kan være en belastende prosess, spesielt for mindre bedrifter. Dersom du trenger hjelp til innfordring av krav eller har behov for å rydde opp i bedriftens rutiner, kan Settl hjelpe deg. Send inn saken via vår nettportal, så utarbeider vi en avtale. Husk at kravet må være forfalt med minst 14 dager før vi kan motta saken. Det er ingen krav om å sende purringer før vi kan sette i gang saksprosessen.

Det første vi gjør er å sende et inkassovarsel til skyldner. Dette varselet har en forfallstid på 14 dager, og et gebyr som utgjør 10% av inkassosatsen. Pr. 01.01.17 var denne på 700 kroner, altså utgjør gebyret 70 kroner.

Etter at inkassovarselet har forfalt, starter selve inkassoprosessen. Avhengig av hvor lang prosessen blir belastes skyldner med gebyr på to tidspunkter. Gebyrene, eller salærene, er offentlig regulert. Prosessen foregår på følgende måte:

 

 


 

  • Dag 1: Betalingsoppfordring med lett salær, med forfallstid på 14 dager.
  • Dag 14: Ved forfalt betalingsoppfordring starter aktiv saksbehandling, hvor vi kontakter skyldner per telefon, og eventuelt SMS, e-post eller brev.
  • Dag 30: Bedrifter belastes med betalingsanmerkning. For privatpersoner tar dette lengre tid.
  • Dag 42: Tungt salær påløper. Dette er dobbelt så høyt som lett salær.

    Dersom kunden ikke har råd til å gjøre opp, kan vi legge saken til overvåkning til skyldner kan betale. Vi passer på at saken ikke foreldes. Du kan enkelt følge med på med på prosessen gjennom vår kundeportal.

 

Rettslig prosess

I forbindelse med innfordring av penger, er det noen ganger nødvendig med rettslig pågang. Settl har tilgang til mye informasjon som hjelper oss å kartlegge om det er verdier som kan pantsettes eller tvangsselges, slik at innfordring blir oppfylt. Dersom det finnes verdier kan vi kontakte namsmannen for å realisere disse, etter ditt ønske.

 

Gratis innfordring med Settl

De fleste inkassoselskaper ønsker seg store kunder og mange saker, og dermed blir mindre bedrifter nedprioritert. Enkelte selskaper tar årsgebyr for å hjelpe små bedrifter, for å veie opp for at de ikke bringer inn like mye penger gjennom mengden krav. Hos Settl tenker vi annerledes. Vi mener at det alltid bør være gratis å sende inkasso, uansett om kravet blir innfridd eller ikke. Vi har etablert oss som Norges første gratis inkassofirma, og ønsker dermed å utfordre inkassobransjen.

Du lurer kanskje på hvordan innfordring kan være gratis? Når en sak går til inkasso legges det alltid på salær. Dette er et gebyr som skyldner må betale i tillegg til det opprinnelige kravet. Våre inkassotjenester finansieres gjennom salæret, slik at det er skyldner som betaler for ditt samarbeid med oss. Du mottar hele ditt opprinnelige krav med renter, mens vi mottar gebyrer som er lagt på saken.

Trenger du hjelp med innfordring av penger, eller ønsker kostnadsfri rådgivning? Kontakt Settl i dag for en uforpliktende samtale.  

01

Tre grunner til at du vil like Settl inkassobyrå

Gratis inkasso
Gratis inkasso
En inkassotjeneste burde være gratis, uansett om kravet blir innfridd eller ikke. Dessverre så har mange fått erfare at gratis ikke alltid er gratis. Settl står inne for at du som kunde ikke vil oppleve noe annet. 
SMB
Lang erfaring
Settl er etablert av erfarne veteraner innen bransjen. Som kunde er du sikret samarbeid med en seriøs og profesjonell virksomhet.
money-icon@2x.png
Enkelt og raskt
Bli bruker og registrer din sak hos oss på 5 minutter. Vi gjør oppfølgingsjobben for deg, mens du kan følge med på saken digitalt og i sanntid.
Bli kunde
Hvem står bak Settl?
settl02.jpg
I dag finnes det omtrent 100 forskjellige inkassoselskaper i Norge, og blant disse er det mange ulikheter i kvalitet og seriøsitet. Vi er et selskap som er bygget på mange år med erfaring fra bransjen og som er rettet mot små og mellomstore bedrifter. Vi kan tilby markedets beste betingelser og vilkår, og vi har solid kompetanse og verktøy for å finne den beste løsningen i ulike saker. Hos oss er inkassoprosessen gratis, brukervennlig og vi gir kundene våre den oppfølgingen de forventer. Som kunde hos oss vil du få tilgang til din egen kundeportal hvor man enkelt kan registrere saker, finne oversikt og status, og kommunisere med saksbehandler. Vi kan også tilby et skreddersydd dashboard, der du vil få rådgivning, informasjon og tips, og  hvor du kan lære mer om inkasso. Vi tilbyr rådgivningstjenester der hver kunde får sin personlige rådgiver, i tillegg til en unik oppfølgingsprosess, og dette skiller oss ut fra de andre selskapene på markedet i dag. .

Hvordan kan vi være gratis?

1.png
Skyldnerbetaling
Salærer / Gebyrer som er lagt på saken
Hele ditt krav med renter
1.png
(Dette er oss)
1.png
(Dette er deg)
Bli kunde gratis

Noen gode kunder

VESTA_Final_24022017.png
"Tusen takk! Meget bra service! Veldig fornøyd! Anbefaler!"

- Juri Smirnov, Vesta AS

auto.png

"Profesjonell saksbehandling er viktig for oss som har faste kunder. Settl er både profesjonelle og gratis. Veldig bra!"

Svenn Arne Pedersen, Bodø Bilimport AS