Logg inn på minside for å administrere din sak, eller ta kontakt med en av våre saksbehandlere om du har behov for å snakke med oss.
Vi er tilgjengelige for å finne løsninger.
Kreditor har levert et produkt eller en tjeneste til deg, men har ikke registrert betaling. Kravet oversendes til Settl inkassobyrå for videre oppfølging.
Når Settl registrerer saken starter prosessen i de aller fleste tilfeller med et inkassovarsel (en formalisert purring).
Dette varselet har en forfallsfrist på 14 dager og et gebyr som utgjør 10% av inkassosatsen (01.01.2018 var denne kr. 700,-), altså kr. 70,-.
Når inkassovarselet har forfalt starter inkassoprosessen.
Avhengig av hvor lang prosessen blir før løsning påløper gebyrbelastning på to tidspunkt. Størrelsen på gebyrene er offentlig regulerte og du ser lenke til gebyrbelastningenes størrelse under. Salær er det samme som en gebyrbelastning.
1. Dag 1 - Inkasso prosessen starter alltid med en betalingsoppfordring med lett salær. Forfallsfrist på dette er 14 dager
2. Dag 14 - Ved forfalt betalingsoppfordring starter aktiv saksbehandling. Bruk av telefon (vi ringer på alle saker) / sms / email / brev
3. Dag 30 - Bedrifter belastes med betalingsanmerkning. For privatpersoner tar det lengre tid
4. Dag 42 - Tungt salær påløper. Denne gebyrbelastningen er dobbelt så høy som lett salær
Du kan følge alt vi gjør gjennom kundeportalen.
Forsinkelsesrente beregnes fra opprinnelig forfall på faktura.
Enkelte ganger kan det være aktuelt å sette et lenger perspektiv på løsning i saker. I tilfeller som dette sikrer kreditor normalt kravet mot foreldelse i påvente om bedre tider.
Noen ganger er det nødvendig med rettslig pågang. Pant, trekk i lønn mm. er vanlige virkemidler.
Dersom du har betalt og allikevel mottatt krav fra Settl bør du sjekke følgende:
Snakk med en av våre saksbehandlere så finner vi en løsning. Vi kan vurdere utsettelse av betalingsfrist eller sette opp en nedbetalingsplan. Kontakt oss på telefon, send e-post eller administrer kravet på din side.
Uenigheter skjer. Når Settl har mottatt et krav fra kreditor vil vår rolle fungere som en slags megler i kommunikasjonen mellom vår kunde og deg som har mottatt kravet. Dersom du er uenig i krevet er det viktig å spesifisere om du er uenig i hele eller deler av kravet. Du må også redegjøre for hva du er uenig i og hvorfor. Snakk gjerne med oss, så er vi behjelpelige med å rydde opp i eventuelle misforståelser. Merk at dersom du melder fra om en uenighet stopper vi kravet i påvente av tilsvar fra kreditor. I mellomtiden påløper ingen ytterligere omkostninger.