Før inkassopågangen starter, mottar skyldner et «varsel om inkasso›. I de fleste tilfeller sender Settl dette brevet på vegne av kreditor. Brevet inneholder kontaktinformasjon og betalingsopplysninger til Settl. Fordelen med at Settl sender dette brevet, er ivaretagelse av strenge formkrav, og at vi håndterer henvendelser fra skyldner etter at brevet er sendt.
Målet er å løse saker effektivt uten bruk av rettslig pågang. Dette gjøres med strategisk bruk av telefon, e-post, sms, brev, etc.
Dersom det er formålstjenlig for saken, kan Settl administrere avdragsordninger på utestående beløp.
Saksbehandlere i Settl gjennomgår løpende opplæring, og skal sørge for at skyldner opplever prosessen som profesjonell, tilgjengelig og empatisk.
Dersom utenomrettslig inkasso ikke lykkes, vil rettslig pågang vurderes av kyndige personer. Bruken av ulike rettslige virkemidler avhenger av saken.
Overvåk er et alternativ for krav hvor rettslig pågang ikke er hensiktsmessig. Eksempelvis i tilfeller hvor skyldner er insolvent.
For å unngå foreldelse av kravene som plasseres til overvåk, kan de sikres for 10 år av gangen.
Saksbehandlingen på overvåkssaker er kampanjebasert. Settl følger også med i ulike registre dersom det skjer endringer i situasjonen til skyldner som gir grunn til å gjenoppta saken.
Settl kan håndtere alle typer saker. Vi tilpasser oss ulike bransjer og bruker teknologi til å ta bedre beslutninger for å utøve bedre saksbehandling.